onsdag 16. september 2015

En grønn sofa

Jeg må innrømme det... Vår grønne sofa var lenge en grønn sofa til besvær. Det er en tidløs og klassisk treseter, med to tilhørende lenestoler som vist i bildet under. Møblene er tegnet av Knut Sæter ved Vatne Møbler på 60-tallet, modell 934. Jeg vurderte å selge de på Finn.no, men var redd ingen ville ha dem. Og det bare fordi de er grønne. - Og kanskje ikke akkurat hypermoderne....



Men... Det var helt til jeg fant bildet "Blått interiør" malt av Harriet Backer i 1883. Og omtrent samtidig oppdaget at de grå gardinene jeg hadde kjøpt var blå... Hva om jeg flyttet møblene til den lille stuen og kombinerte grønt med blått?


Som sagt, så gjort. Den lille stuen ligger i tilknytning til inngangspartiet og ble nå plutselig en superkoselig stue der du kan ønske gjestene velkommen. Eller hva synes du?

Bildet av Harriet Backer fikk selvfølgelig plass på veggen over den grønne sofaen. Gardinene og de blå sofaputene ble kjøpt på Kid Interiør i vår. Den grønne puten med broderier kommer fra loftet. Den ene lenestolen ble byttet ut med en retro fotskammel i skinn fra Brunstad slik at stuen ikke skal virke overmøblert.

Du kan klikke på bildet for å se det i større versjon.



Stuen er i underkant av 12 kvadratmeter og har utgang til terrassen. Den har varme i gulvet og er lun og koselig på hustrige høstkvelder. Hva med å krype opp i den grønne sofaen med en god bok og en kopp te? Høres ut som en god plan, spør du meg.

I det ene hjørnet ble det akkurat plass til settebordene, sammen med den elegante lampen som bidrar med et friskt innslag av rosa.

1 kommentar:

  1. Nydelig. Jeg elsker salongen din. Hadde den samme salongen med et annet trekk og savner den ennå. Pass godt på den. Det fins få maken.

    SvarSlett